Birinci Kısım- Amaç, Kapsam, Tanımlar
Madde 1 - AmaçMadde 2 - KapsamMadde 3 - Tanımlarİkinci Kısım - Tüketicinin Korunması ve AydınlatılmasıMadde 4 - Ayıplı Mal ve HizmetlerMadde 5 - Satıştan KaçınmaMadde 6 - Taksitli SatışlarMadde 7 - Kampanyalı SatışlarMadde 8 - Kapıdan SatışlarMadde 9 - Kapıdan SatışlardaSatıcının YükümlülüğüMadde 10 - Tüketici KredisiMadde 11 - Süreli YayınlarMadde 12 - EtiketMadde 13 - Garanti BelgesiMadde 14 - Tanıtma ve Kullanma KılavuzuMadde 15 - Servis HizmetleriMadde 16 - Ticari Reklam ve İlanlarMadde 17 - Reklam KuruluMadde 18 - Zararlı ve TehlikeliMal ve HizmetlerMadde 19 - Kalite DenetimiMadde 20 - Tüketicinin EğitilmesiÜçüncü Kısım - Tüketici KuruluşlarıMadde 21 - Tüketici KonseyiMadde 22 - Tüketici Sorunları Hakem HeyetiDördüncü Kısım- Yargılamaya ve Cezaya İlişkin HükümlerMadde 23 - Tüketici MahkemeleriMadde 24 - Üretimin, Satışın Durdurulması ve Malın ToplatılmasıMadde 25 - Ceza HükümleriMadde 26 - Cezalarda Yetki, İtiraz ve ZamanaşımıBeşinci Kısım- Çeşitli HükümlerMadde 27 - DenetimMadde 28 - LaboratuvarMadde 29 - ÖdenekMadde 30 - Diğer HükümlerMadde 31 - Yönetmelikler ve DüzenlemelerMadde 32 - Kaldırılan HükümlerMadde 33 - YürürlükMadde 34 - YürütmeBİRİNCİ KISIM - Amaç, Kapsam, TanımlarMadde 1 - AmaçBu Kanunun amacı, ekonominin gereklerine ve kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, aydınlatıcı, eğitici, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını sağlayıcı önlemleri almak ve tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini özendirmek ve bu konudaki politikaların oluşturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teşvik etmeye ilişkin hususları düzenlemektir.Madde 2 - KapsamBu Kanun, 1 inci maddede belirtilen amaçlarla mal ve hizmet piyasalarında tüketicinin taraflardan birini oluşturduğu her türlü hukuki işlemi kapsar.Madde 3 - TanımlarBu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
b) Bakan: Sanayi ve Ticaret Bakanını,
c) Mal: Ticaret konusu taşınır eşyayı,
d) Hizmet: Bir ücret yada menfaat karşılığında yapılan bedeni ve/veya fikri faaliyetleri,
e) Standart: Türk Standartını,
f) Tüketici: Bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak nihai olarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Satıcı: Kamu kurum ve kuruluşları da dahil olmak üzere tüketciye mal ve hizmet sunan gerçek veya tüzel kişileri,
h) İmalatçı-Üretici: Kamu kurum ve kuruluşları da dahil olmak üzere tüketiciye sunulmuş olan mal veya hizmetleri ya da bu mal veya hizmetlerin hammaddelerini yahut ara mallarını üretenleri,
i) Tüketici Örgütleri: Tüketicinin korunması amacıyla kurulan dernek, vakıf ve tüketim kooperatiflerini,
İfade eder.İKİNCİ KISIM - Tüketicinin Korunması ve AydınlatılmasıMadde 4 - Ayıplı Mal ve HizmetlerAmbalajında, etiketinde,tanıtma ve kullanma kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaadedilen veya standartında tespit edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mal veya hizmetler, ayıplı mal veya ayıplı hizmet olarak kabul edilir.Satın alınan malın ayıplı olduğunun anlaşılması halinde; tüketici, malı teslim aldığı tarihten itibaren 15 gün içerisinde bu malları satıcı firmaya geri vererek değiştirilmesini veya ödediği bedelin iadesini veya ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirimini ya da ücretsiz olarak tamirini talep edebilir.Tüketici bu taleplerdenherhangi birisini tercihte serbesttir. Satıcı tüketicinin tercihettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.Ayıplı maldan ve/veyaayıplı malın neden olduğu her türlü zarardan dolayı tüketiciye karşısatıcı, bayi, acenta, imalatçı-üretici ve ithalatçı, müşterekenve müteselsilen sorumludurlar.Satılan malın ayıplı olduğunun bilinmemesibu sorumluluğu ortadan kaldırmaz.Satılan malın ayıbı gizli nitelikte ise veya ayıp tüketiciden hileile gizlenmişse, satıcı 15 gün içerisinde kendisine başvurulmadığınıöne sürerek sorumluluktan kurtulamaz.Satıcı daha uzun bir süre için garanti vermemiş ise, ayıplı maldanve ayıplı malın neden olduğu her türlü zararlardan dolayı açılacakdavalar, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile malın tüketiciyeteslimi tarihinden itibaren 2 yıllık zaman aşımına tabidir. Ancaksatıcı, satılan malın ayıbını tüketiciden hile ile gizlemiş ise,2 yıllık zaman aşımı süresinden yararlanamaz.Ayıplı hizmetler hakkında da yukarıdaki hükümler uygulanır. Ayıplıhizmetin yeniden görülmesi imkansızlaşmıssa veya amaca aykırı sonuçlardoğuracak nitelikte ise, bedel iadesinde tüketicinin ayıplı hizmettensağladığı fayda kadar indirim yapılır.Ayıplı olduğu bilinerek satın alınan mal ve hizmetler hakkında yukarıdakihükümler uygulanmaz.Satışa sunulacak kullanılmış, tamir edilmiş veya ayıplı mal üzerineveya ambalajına, imalatçı veya satıcı tarafından alıcının kolaylıklaokuyabileceği şekilde "Özürlüdür" ibaresini içeren biretiket konulması zorunludur. Bu durum, tüketiciye verilen fatura,fiş veya satış belgesi üzerinde de gösterilir.Yalnızca ayıplı mal satan veya işyerinin bir kat ya da reyon gibibir bölümünü sürekli olarak ayıplı mal satışına tahsis etmiş olansatıcılara yukarıdaki fıkra hükmü uygulanmaz.Madde 5 - Satıştan KaçınmaÜzerinde "numunedir" veya "satılık değildir"ibaresi bulunmayan bir malın; ticari bir kuruluşun vitrininde, rafındaveya açıkça görülebilir herhangi bir yerinde teşhir edilmesi, onunstokta bulunduğu anlamına gelir.Satıcı teşhir ettiği malların satışındankaçınamaz.Satılmadığı halde satılmış gibi gösteremez.Hizmetlerin satışından da haklı bir sebep olmaksızın kaçınılamaz.Satıcı, bir mal veya hizmetin satışını, o mal veya hizmetin kendisitarafından belirlenen miktar, sayı, ebat veya süresi kadar satınalınması ya da başka bir malın veya hizmetin saın alınması koşulunabağlı kılamaz.Malın ya da hizmetin belli miktar, sayı, ebat ya da süre koşuluylasatılması, teamül, ticari örf veya adetten ise, üçüncü fıkra hükmüuygulanmaz.Madde 6 - Taksitli SatışlarTaksitli satışlarda; tüketici, borçlandığı toplam miktarı öncedenödeme hakkına sahiptir.Tüketici aynı zamanda, bir taksit miktarındanaz olmamak şartıyla bir veya birden fazla taksit ödemesinde bulunabilir.Heriki durumda da satıcı, ödenen miktara göre gerekli faiz indiriminiyapmakla yükümlüdür.Satıcı, taksitlerden birinin veya birkaçının ödenmemesi halindekalan borcun tümünün ifasını talep etme hakkını saklı tutmuşsa,bu hak; ancak satıcının bütün edimlerini ifa etmiş olması durumundave tüketicinin ifa edilmemiş bir ediminin üzerinden en az dört haftageçmiş olması ve satıcının en az bir haftalık bir süre vererek muacceliyetuyarısında bulunması koşullarıyla kullanılabilir.Taraflarca belirlenenve tüketiciye yazılı olarak bildirilen mal veya hizmetin toplamsatış fiyatı hiçbir şekilde arttırılamaz.Taksitli satışlarda satıcı, aşağıdaki bilgileri yazılı olarak bildirmekve taraflar arasında aktedilen sözleşmenin bir nüshasını tüketiciyevermek zorundadır.a) Mal ve hizmetlerin peşin satış fiyatı,b) Vadeye göre faiz ile birlikte ödenecek toplam satış fiyatı,c) Faiz miktarı, faizin hesaplandığı yıllık oran ve gecikme faizoranı,d) Ön ödeme tutarı,e) Ödeme planı.Madde 7 - Kampanyalı SatışlarGazete, radyo, televizyon ilanı vesair yollarla halka duyurularakdüzenlenen kampanyalara iştirakçi kabul etmek suretiyle ve malınveya hizmetin bilahare teslim edilmesi veya yerine getirilmesi vaadiyleyapılan satışlarda, ilan ve taahhüt edilen mal ve hizmetlerin teslimatınınzamanında yapılmaması, fiyat, nitelik ve miktarında anlaşmalaraaykırı davranılması durumunda, satıcı, bayi, acenta, temsilci, imalatçı-üreticive ithalatçı müştereken ve müteselsilen sorumludur.Kampanyalı satış olarak nitelendirilemeyen ancak, malın veya hizmetinbilahere teslim veya yerine gtirilmesi koşuluyla yapılan her türlüsatışlar da birinci fıkra hükmüne tabidir.Kampanyalı satışlarda satıcı, 6 ıncı maddenin üçüncü fıkrasındabelirtilen bilgilere ek olarak, "kampanya bitiş tarihi"ve "malın veya hizmetin teslim veya yerine getirilme tarihve şekli"ne ilişkin bilgileri de yazılı olarak vermekle yükümlüdür.Taksitle yapılan kampanyalı satışlarda, 6 ıncı maddenin birincive ikinci fıkra hükümleri de uygulanır.Madde 8 - Kapıdan SatışlarKapıdan satışlar; işyeri, fuar, panayır gibi satış mekanları dışında,önceden mutabakat olmaksızın yapılan değeri 1.000.000 Türk Lirasınıaşan, tecrübe ve muayene koşullu satışlardır.Bu tür satışlarda; tüketici, yedi günlük tecrübe ve muayene süresisonuna kadar malı, kabul veya hiçbir gerekçe göstermeden, reddetmekteserbesttir.Satıcı almış olduğu bedeli, kıymetli evrakı ve tüketiciyibu hukuki işlemden dolayı borç altına sokan her türlü belgeyi, caymabildiriminin kendisine iadeli taahhütlü mektup ya da noter aracılığıile ulaşması veya bizzat teslim edilmesi tarihinden itibaren 10gün içerisinde tüketiciye iade etmekle ve 20 gün içerisinde de malıgeri almakla yükümlüdür.Tüketici, malı kendisine teslim anındaki durumu ile geri vermekleve kullanım sözkonusu ise, kullanma dolayısıyla malın ticari değerindekikaybı tazminle yükümlüdür.Malın tüketicinin zilyedinde bulunması,başlıbaşına bir değer azalmasını ifade etmez.Mal veya hizmetin iadesi imkansızlaşmış veya iade amaca aykırı halegelmişse tüketici, bu mal veya hizmetten sağladığı fayda kadar birbedeli satıcıya ödemekle yükümlüdür.Satıcının mal veya hizmeti işyeri dışında satışa sunması, teamül,ticari örf veya adetten ise, bu madde uygulanmaz.Taksitle yapılan kapıdan satışlarda, ayrıca 6 ıncı madde hükümleride uygulanır.Birinci fıkrada belirtilen 1.000.000 liralık değer, her yılın Ekimayı sonunda Devlet İstatistik Enstitüsü'nün Toptan Eşya FiyatlarıEndeksinde meydana gelen ortalama fiyat artışı oranında artar.Budurum, Bakanlıkça her yıl Aralık ayı içinde Resmi Gazetede ilanedilir.Madde 9 - Kapıdan SatışlardaSatıcının YükümlülüğüKapıdan satışlarda satıcı, hazırladığı sözleşme, fatura veya tesellümmakbuzu ile birlikte en az 12 punto siyah koyu harflerle yazılmış"Tüketicinin hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk üstlenmeksizinve hiçbir gerekçe göstermeksizin yedi gün içerisinde malı reddederekalım-satım işleminden cayma hakkının var olduğunu ve cayma ihbarınınsatıcıya bildirimi tarihinden itibaren on gün içinde de tüketicininvermiş olduğu bedelin, kıymetli evrakın ve tüketiciyi bu hukukiişlemden dolayı borç altına sokan her türlü belgenin satıcı tarafındaniade edileceği"ni bildiren bir belgeyi; sahip olduğu haklarınkendisine anlatıldığını, cayma hakkını açıklayan belgenin kendisineteslim edilip satıcının açık adresinin bildirilmiş olduğunu beyaneden ve tüketici tarafından da imzalanmış olan bir tutanak karşılığındatüketiciye vermekle yükümlüdür.Satıcı tüketiciden almış olduğu imzalı belgeyi bir uyuşmazlık halindemahkemeye ibraz etmekle yükümlüdür.Satıcının bu belgeyiğ ibraz edememesihalinde, satıcının bu belgede belirtilmiş olan borçlarını yerinegetirmemiş olduğu kabul edilir.Madde 10 - Tüketici KredisiTüketicilerin banka veya benzeri finans kurumlarına bir mal veyahizmeti satın almak amacıyla tüketici kredisi almak için başvurmalarıdurumunda banka veya finansman kuruluşları ile tüketiciler arasındayazılı bir sözleşmenin yapılması ve bu sözleşmenin bir nüshasınında tüketiciye verilmesi zorunludur.Taraflar arasında akdedilen sözleşmedeöngörülen kredi şartları, sözleşme süresi içerisinde tüketici aleyhindedeğiştirilemez.Sözleşmede;a) Faizin hesaplandığı yıllık oran,b) Ödeme tarihleri, anapara, faiz, fon ve diğer masrafların ayrıayrı belirtildiği ödeme planı,c) Tüketici kredisi tutarı,d) Faiz ve diğer unsurlarla birlikte toplam borç tutarı,e) İstenecek teminatlar,f) Gecikme faizi oranı,g) Borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları,h) Kredinin vadesinden önce kapatılmasına ilişkin şartlar,Aranır.Tüketici, banka veya finans kurumlarına borçlandığı toplam miktarıönceden ödeyebileceği gibi aynı zamanda vadesi gelmemiş bir ya dabirden çok taksit ödemesinde de bulunabilir.Her iki durumda da bankaveya finans kurumları, ödenen miktara göre gerekli faiz, komisyonindirimini yapmakla yükümlüdürler.Banka veya finans kurumlarının, tüketici kredisini, belirli birmal veya hizmetin satın alınması ya da belirli bir satıcı ile yapılacakhukuki işlem koşulu ile vermeleri durumunda bunlar, satılan malınayıbından ötürü tüketiciye karşı satıcı ile müştereken ve müteselsilensorumlu olurlar.Madde 11 - Süreli YayınlarSüreli yayınlara abone olan tüketiciler, abonelik sözleşmesindeyer alan fiyat ve niteliğe ilişkin koşullara aykırı davranılmasıhalinde, abone işlemlerini yapan sorumlu kişiye ya da yayın kurumunaisteklerini yazılı olarak bildirmek kaydıyla aboneliklerine tektaraflı son verebilirler. Yayıncı, abone ücretinin geri kalan kısmınıhiçbir kesinti yapmaksızın 15 gün içinde iade etmekle yükümlüdür.Tüketicinin aboneliğe son verme isteği; yazılı bildirimin satıcıyaulaştığı tarihten itibaren günlük yayınlarda 15 gün, haftalık yayınlarda1 ay, aylık yayınlarda 3 ay sonra yürürlüğe girer. Daha uzun süreliyayınlarda ise, bildirimden sonraki ilk yayını müteakiben yürürlüğekonulur.Madde 12 - EtiketTicaret konusu olan ve perakende satışa arz edilen malların veyaambalajların yahut kaplarının üzerine kolaylıkla görülebilir, okunabilirşekilde o malın menşei, cinsi ve fiyatı hakkında bilgileri içerenetiket konulması mümkün olmayan hallerde aynı bilgileri kapsayanlistelerin görülebilecek şekilde uygun yerlere asılması zorunludur.Hizmetlerin tarife ve fiyatlarını gösteren listeler de birinci fıkrayagöre düzenlenerek asılır.Bakanlık, etiket ve tarife listelerinin şeklini, içeriğini, usulve esaslarını bir yönetmelikle düzenler.Belediyeler, bu madde hükümlerinin uygulanması ve izlenmesine ilişkinişleri yürütmekle görevlidirler.Madde 13 - Garanti Belgesiİthatçı veya imalatçı firmalar ithal ettikleri veya ürettiklerisanayi malları için garanti belgesi düzenlemek zorundadırlar. Garantibelgesinin tekemmül ettirilerek tüketiciye verilmesi sorumluluğutüketicinin malı satın aldığı satıcı, bayi, acenta ya da temsilciliklereaittir. Garanti süresi malın teslim tarihinden başlar ve asgaribir yıldır. Garanti belgeleri, satın alınan mala ilişkin faturanıntarih ve sayısı ile bandrol ve seri numarasını içermek zorundadır.Satıcı; garanti belgesi kapsamındaki malların, garanti süresi içerisinde,gerek malzeme ve işçilik gerekse montaj hatalarından dolayı arızalanmasıhalinde malı işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başkaherhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeksizin tamir ileyükümlüdür.Garanti süresi içerisinde sık sık arızalanması sonucu maldan yararlanamamanınsüreklilik arzetmesi veya tamiri için gereken azami sürenin aşılmasıhallerinde, tüketici, malın ücretsiz olarak yenisi ile değiştirilmesinisatıcıdan talep edebilir. Satıcı bu talebi rededemez. Tüketicininbu talebine karşı satıcı, bayi, acenta, imalatçı-üretici ve ithalatçımüştereken ve müteselsilen sorumludurlar.Tüketicinin malı kullanım kılavuzunda yeralan hususlara aykırı kullanmasındankaynaklanan arızalar, iki ve üçüncü fıkra hükümleri kapsamı dışındadır.Bakanlık, hangi sanayi mallarının garanti belgesi ile satılmak zorundabulunduğunu ve bu malların arızalarının tamiri için gereken azamisüreleri Türk Standartları Enstitüsü ile birlikte müştereken tespitve ilanla görevlidir.Madde 14 - Tanıtma ve KullanmaKılavuzuSanayi mallarından ithal edilmiş olanların, bakım, onarım ve kullanılmasınaait tanıtma ve kullanım kılavuzlarının aslına uygun Türkçe tercümeleriyle,yurt içinde üretilenlerin bakım, onarım ve kullanılmasını gösterirTürkçe tanıtım ve kullanım kılavuzlarıyla birlikte satılması zorunludur.Bakanlık, sanayi mallarından hangilerinin tanıtma ve kullanım kılavuzuile satılmak zorunda bulunduğunu Türk Standartları Enstitüsü ilebirlikte tespit ve ilanla görevlidir.Madde 15 - Servis Hizmetleriİthalatçı ve imalatçılar sattıkları sanayi malları için o malınBakanlıkça tespit ve ilan edilen kullanım ömrü süresince, bakım,onarım ve servis hizmetlerini yürütecekleri istasyonları kurmakve yeterli sayıda teknisyen kadrosu ile yedek parça stoku bulundurmakzorundadırlar.Bakanlık, hangi mallar için servis istasyonları kurulmasının zorunluolduğu ile servis istasyonlarının kuruluş ve işleyişine dair usulve esasları Türk Standartları Enstitüsü ile müştereken tespit veilanla görevlidir.Madde 16 - Ticari Reklam ve İlanlarTicari reklam ve ilanların yasalara ve genel ahlaka uygun, dürüstve doğru olmaları esastır.Tüketici aldatıcı, yanıltıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlıklarınıistismar edici, tüketicinin can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürücü,şiddet hareketlerini ve suç işlemeye özendirici, kamu sağlığınıbozucu, hastaları, yaşlıları, çocukları ve özürlüleri istismar edicireklam ve ilanlar yapılmaz.Madde 17 - Reklam KuruluTicari reklam ve ilanlarda uyulması gereken ilkeleri belirlemek,bu ilkeler çerçevesinde ticari reklam ve ilanları incelemek ve incelemesonucuna göre 16 ncı madde hükümlerine aykırı hareket edenleri cezalandırmak,sözkonusu reklam ve ilanları durdurmak ve/veya aynı yöntemle düzenlemekhususlarında Bakanlığa öneride bulunmakla görevli bir Reklam Kurulukurulmuştur.Reklam Kurulu, ticari reklam ve ilanlarda uyulması gereken ilkeleribelirlemede; ülke koşullarının yanısıra, reklamcılık alanında evrenselkabul görmüş tanım ve kuralları da dikkate alır.Başkanlığı, Bakanın görevlendireceği ilgili Genel Müdür tarafındanyürütülen Reklam Kurulu;a) Bakanlıkça, yükseköğretim görmüş ve iktisat, maliye, hukuk veişletmecilik dallarından birinde veya birkaçında en az 10 yıllıktecrübesi bulunan kişiler arasından görevlendirilecek bir üye,b) Adalet Bakanlığı'nca bu Bakanlıkta idari görevlerde çalışan hakimlerarasından görevlendirilecek bir üye,c) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu'nca görevlendirilecek bir üye,d) Yükseköğretim Kurulunun reklamcılık alanında uzman üniversiteöğretim elemanları arasından seçeceği bir üye,e) Türk Tabibleri Birliği Merkez Konseyi'nin görevlendireceği birüye,f) Türkiye Barolar Birliğinin görevlendireceği bir üye,g) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin görevlendireceği bir üye,h) Ankara, İstanbul ve İzmir Gazeteciler Cemiyetlerinin kendi aralarındanseçeceği bir üye,i) Reklamcılar derneklerinin veya varsa üst kuruluşlarının seçeceğibir üye,j) Tüketici Konseyinin Konseye katılan tüketici örgütü temsilcileriarasından seçeceği bir üye,k) Türkiye Ziraat Odaları Birliğinin görevlendireceği bir üye,l) Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonunun görevlendireceğibir üye,m) Türk Standartları Enstitüsünden bir üye,n) Diyanet İşleri Başkanlığından bir üye,o) Mühendis Odaları Birliğinden bir üye,p) İşçi Konfederasyonlarından iki üye,Olmak üzere onyedi üyeden oluşur.Kurul üyelerinin görev süreleri üç yıldır.Süresi bitenler yenidengörevlendirilebilir veya seçilebilir.Üyelikler herhangi bir sebepleboşaldığı takdirde boşalan yerlere üçüncü fıkra esasları dahilindebir ay içerisinde görevlendirme veya seçim yapılır.Kurul ayda en az bir defa veya ihtiyaç duyulduğu herzaman Başkanınçağrısı üzerine toplanır.Kurul, Başkan dahil en az dokuz üyenin hazır bulunması ile toplanırve toplantıya katılanların çoğunluğu ile karar verir.Kurul, gerekli görülen hallerde sürekli ve geçici olarak görev yapmaküzere özel ihtisas komisyonları kurabilir.Kurulun bu komisyonlardagörev yapmasını uygun göreceği kamu personeli, ilgili kamu kuruluşlarıncagörevlendirilir.Kurul üyeleri ile özel ihtisas komisyonu üyelerinden kamu görevlisiolanlara verilecek huzur hakkı ve kamu görevlisi olmayan kurul üyelerineödenecek huzur ücreti Bakanlıkça belirlenir.Kurulun sekretaerya hizmetleri Bakanlık tarafından yerine getirilir.Reklam kurulunun görevleri, kuruluş, çalışma usul ve esasları ilesekreterya hizmetlerinin ne suretle yerine getirileceği Bakanlıktarafından çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.Madde 18 - Zararlı ve Tehlikeli Mal ve HizmetlerTüketicinin kullanımına sunulan mal ve hizmetlerin kişi ve çevresağlığına zararlı veya tehlikeli olabilmesi durumunda, bu mallarınemniyetle kullanılabilmesi için üzerine veya ekli kullanım kılavuzlarına,bu durumla ilgili açıklayıcı bilgi ve uyarılar, açıkça görülecekve okunacak şekilde konulur veya yazılır. Bakanlık, hangi mal vehizmetlerin açıklayıcı bilgi ve uyarıları taşıması gerektiğini vebu bilgi ve uyarıların şeklini ve yerini Türk Standartları Enstitüsüile birlikte tespit ve ilanla görevlidir.Madde 19 - Kalite DenetimiBakanlık, tüketicinin can ve mal güvenliği ile fizik ve çevre sağlığınave bu konularda bilgilendirilmesine ilişkin, standartına göre veyastandartı yoksa standarda esas teşkil etmek üzere belirlenecek özellikleregöre yapılacak kalite denetimi ile mal, hizmet ve tesislerin belgelendirilmesihakkındaki usul ve esasları, Türk Standartları Enstitüsünün görüşünüalarak tespit ve ilanla görevlidir.Ancak 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu uyarınca Turizm Bakanlığındanbelgeli ve belgelendirilecek tesisler bu uygulamadan muaftır.Madde 20 - Tüketicinin EğitilmesiTüketicinin eğitilmesi konusunda her derecedeki okulların ders programlarınaMilli Eğitim Bakanlığınca gerekli ilaveler yapılır.Tüketicinin eğitilmesi ve aydınlatılması için kitap, mecmua ve broşürçıkarılmasına ve tüketicinin bilinçlendirilmesi için radyo ve televizyonlardaprogramlar düzenlenmesine ilişkin usul ve esaslar, Tüketici Konseyininönerisi ile Bakanlıkça tespit ve ilan olunur.ÜÇÜNCÜ KISIM - Tüketici KuruluşlarıMadde 21 - Tüketici KonseyiTüketicinin sorunlarının, ihtiyaçlarının ve çıkarlarının korunmasınailişkin gerekli tedbirleri araştırmak, sorunların tüketici lehineçözülmesi için alınacak tedbirlerle, bu Kanunun uygulanmasına yöneliktedbirlere dair görüşleri ilgili mercilere iletmek amacıyla, Bakanlığınkoordinatörlüğünde bir "Tüketici Konseyi" kurulur. TüketiciKonseyi, Bakanın veya görevlendireceği bir bakanlık görevlisininbaşkanlığında, Adalet, İçişleri, Maliye, Milli Eğitim, Sağlık, Ulaştırma,Tarım ve Köyişleri, Turizm ve Çevre Bakanlıkları ile Devlet PlanlamaTeşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı,Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı, Türk Standartları EnstitüsüBaşkanlığı, Milli Prodüktivite Merkezi, Diyanet İşleri Başkanlığı,Türk Belediyecilik Derneği, İşçi Sendikaları Konfederasyonları,Türkiye Milli Kooperatifler Birliği, Yüksek Öğretim Kurulu, TürkiyeBarolar Birliği, Türk Mimar Mühendis Odaları Birliği, Türk EczacılarBirliği, Türk Tabibler Birliği, Türkiye Ziraat Odaları Birliği,Milli Kalite Konseyi, Ahilik Araştırma ve Kültür Vakfı ve TüketiciÖrgütleri temsilcilerinden oluşur.Tüketici Konseyini oluşturan kurum ve kuruluşların temsilcilerininsayı ve nitelikleri ile Tüketici Konseyine katılabilmek için tüketiciörgütlerinin sahip olmaları gereken asgari üye sayısı ve bu örgütlerinTüketici Konseyine göderecekleri temsilci sayısı Bakanlıkça belirlenir.Ancak,kamu kurum ve kuruluşlarından gelen temsilcilerin sayısı, hiçbirşekilde Tüketici Konseyinin toplam üye sayısının %50'sinden fazlaolamaz.Tüketici Konseyi yılda enaz birkez toplanır.Tüketici Konseyinin çalışma usul ve esasları ile diğer hususlarBakanlıkça çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.Madde 22 - Tüketici Sorunları Hakem HeyetiBakanlık, il ve ilçe merkezlerinde, tüketiciler ile satıcılar arasındaçıkan uyuşmazlıklara çözüm bulmak amacıyla belediyelerle koordineliolarak, en az bir "tüketici sorunları hakem heyeti" oluşturmaklagörevlidir.Başkanlığı Sanayii ve Ticaret İl Müdürü veya görevlendireceği birmemur tarafından yürütülen tüketici sorunları hakem heyeti; belediyebaşkanının konunun uzmanı belediye personeli arasından görevlendireceğibir üye, baronun mensupları arasından görevlendireceği bir üye,ticaret ve sanayi odası ile esnaf ve sanatkar odalarının görevlendireceğibir üye ve tüketici örgütlerinin seçeceği bir üye olmak üzre başkandahil 5 üyeden oluşur. Ticaret ve Sanayi Odası ya da ayrı ayrı kurulduğuyerlerde ticaret odası ile esnaf ve sanatkar odalarının görevlendireceğiüye, uyuşmazlığın satıcı tarafını oluşturan kişinin tacir veya esnafve sanatkar olup olmamasına göre ilgili odaca görevlendirilir.Bakanlık taşra teşkilatının bulunmadığı il ve ilçelerde tüketicisorunları hakem heyetinin başkanlığı en büyük mülki amir ya da görevlendireceğibir memur tarafından yürütülür.Tüketici sorunları hakem heyetininoluşumunun sağlanamadığı yerlerde noksan üyelikler, belediye meclislerincere'sen doldurulur.Tüketici sorunları hakem heyetlerinin vereceği kararlar, tüketicimahkemelerinde delil olarak ileri sürülebilir.Uyuşmazlık konusumal veya hizmet bedelinin 5.000.000 Tl'yi aşmadığı hallerde, buheyetlerce verilmiş bir karar olmaksızın tüketici mahkemelerinebaşvurulamaz.Bu parasal sınır, her yıl 8 inci maddenin son fıkrasındagösterilen usul çerçevesinde yeniden belirlenir.25 inci maddede cezai yaptırıma bağlanmış hususlara ilişkin uyuşmazlıklar,tüketici sorunları hakem heyetlerinin görev ve yetki kapsamı dışındadır.Tüketici sorunları hakem heyetlerinin kurulması, çalışması, usulve esasları ile diğer hususlar Bakanlıkça çıkarılacak bir yönetmelikledüzenlenir.DÖRDÜNCÜ KISIM - Yargılamaya ve Cezaya İlişkin HükümlerMadde 23 - Tüketici MahkemeleriBu Kanunun uygulamasıyla ilgili olarak çıkacak her türlü ihtilaflaratüketici mahkemelerinde bakılır.Tüketici mahkemelerinin yargı çevresi, Hakimler ve Savcılar YüksekKurulunca belirlenir.Tüketici mahkemeleri nezdinde tüketiciler, tüketici örgütleri veBakanlıkça açılacak davalar her türlü resim ve harçtan muaftır.TüketiciMahkemelerinde görülecek davalar Hukuk Usulü Muhakemeleri KanunununYedinci Babı, Dördüncü Faslı hükümlerine göre yürütülür.Madde 24 - Üretimin, Satışın Durdurulması veMalın ToplatılmasıSatışa sunulan bir seri malın ayıplı olması durumunda Bakanlık veyatüketici örgütleri, ayıplı seri malın üretiminin ve satışının durdurulmasıve satış amacıyla elinde bulunduranlardan toplatılması için davaaçabilirler.Mahkeme, dava sonunda ayıplı malların toplatılması kararını vermişse;ayıplı malın ve ayıbın niteliğine göre bu malların, satıcıya iadeedilip edilmemesine de karar verir.Ancak, malların toplatılmasıiçin yapılan her türlü masraf, aleyhine karar verilen kişi tarafındanödenmedikçe mallar kendisine iade edilmez.Dava konusu malları satış amacıyla elde etmiş olan üçüncü kişilerinaçacakları rücu davaları da asıl davaya bakan mahkemede görülür.Ayıplı malları satın alan tüketicilerin uğradıkları maddi ve manevizararlar nedeniyle tek tek dava açma hakları saklıdır.Madde 25 - Ceza Hükümleri4 üncü maddenin yedinci fıkrasında, 5 inci maddenin birinci fıkrasına,6 ncı maddenin üçüncü fıkrasına, 7 inci maddenin üçüncü fıkrasına,9 uncu maddenin birinci fıkrasına, 10 uncu maddenin birinci fıkrasınave 12 inci maddenin bir ve ikinci fıkralarına aykırı hareket edenlerhakkında 5.000.000 lira para cezası uygulanır.8 inci maddenin ikinci fıkrasına, 13 üncü maddenin bir ve ikincifıkralarına, 14 üncü maddenin birinci fıkrasına, 15 inci maddeninbirinci fıkrasına, 27 inci maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareketedenler hakkında 10.000.000 lira para cezası uygulanır.16 ıncı maddeye aykırı hareket edenler hakkında 200.000.000 lirapara cezası uygulanır.16 ıncı maddeye aykırılık, ülke düzeyindeyayın yapan yazılı, sözlü, görsel vesair araçlar ile gerçekleşmişise, cezanın on katı uygulanır.Bakanlık ayrıca ticari reklam veyailanın durdurulması ve/veya aynı yöntemle düzeltilmesini ilgililerdenister.Bu isteğe rağmen 16 ıncı maddeye aykırılığın devamı halinde,Bakanlık ticari reklam veya ilanın durdurulması ve/veya aynı yöntemledüzeltilmesi talebi ile tüketici mahkemelerine başvurabilir.18 inci ve 19 uncu maddeye aykırı hareket edenler hakkında 100.000.000lira para cezası uygulanır. Ayrıca 18 inci madde uyarınca mecburistandartına aykırı olarak imal edilen malın, tüketicinin, can vemal güvenliği ve sağlığı ile doğrudan ilginin bulunması ve standartınaintibak ettirilmesinin imkansız olması hallerinde tüketici mahkemesi,doğrudan veya Bakanlığın başvurusu üzerine üretim ve satışın engellenmesiiçin işyerinin kapatılmasına ve malın müsaderesine ve gerektiğindetüketim ve kullanım amacıyla elinde bulunduranlardan toplatılmasınakarar verebilir. Bu fıkranın uygulandığı hallerde, verilip kesinleşenişyeri kapatma karar özetleri, büyük harfle yazılmak suretiyle vekapatma süresi kadar kalmak üzere kapatılan işyerinin göze çarpanbir yerine yapıştırılır.Ayrıca karar özeti mahkemece CumhuriyetBaşsavcılığına bildirilir ve masrafı daha sonra faillerden alınmaküzere Ankara, İstanbul, İzmir'de yayınlanan ve tirajı yüzbinin üzerindebulunan bir veya iki gazetede ve ayrıca varsa suç yerinde yayınlananmahalli bir gazetede derhal ilan edilir.Yukarıdaki fıkralarda belirtilen para cezaları, suçun aynı yıl içerisindetekerrürü halinde iki misli olarak uygulanır.Para cezaları her yılınbaşında Türk Ceza Kanununun Ek 2 inci madde hükümleri uyarınca arttırılır.Bu Kanunda yazılı fiiller hakkında verilecek idari para cezaları,bu fiiller için diğer kanunlarda yazılı cezaların uygulanmasınaengel olmaz.Madde 26 - Cezalarda Yetki, İtiraz ve Zamanaşımı25 inci maddenin;a) Birinci fıkrasında düzenlenen 12 inci maddenin bir ve ikincifıkralarına aykırılık halinde öngörülen cezalar belediye encümenlerince,b) Üçüncü fıkrasında gösterilen cezalar Bakanlık tarafından,c) Diğer cezalar o yerin mülki amiri tarafından verilir.Bu Kanunda düzenlenen her türlü para cezası, idari niteliktedir.Bucezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içerisindeyetkili idari mahkemesine itiraz edebilir.İtiraz, idarece verilencezanın yerine getirilmesini durdurmaz ve zaruret görülmeyen hallerdeevrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır.İtirazüzerine idare mahkemesince verilen kararlar kesindir.25 inci maddeye göre verilen para cezaları, Amme Alacaklarının TahsilUsulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.Bu Kanunda düzenlenen idari para cezalarının verilmesine ilişkincezai zamanaşımı süresi bir yıldır. Zamanaşımı süresi bu Kanununhükümlerine aykırı fiilin işlendiği tarihte başlar.Sürekli veya tekrarlanan ihlaller söz konusu ise süre, ihlalin sonaerdiği ya da en son tekrarlandığı günden itibaren başlar.Karar aleyhineyargı yoluna başvurulmuş olması tahsil zamanaşımını keser.Cezalar, cezayı vermeye yetkili merci tarafından yedi gün içerisindeilgilinin mensup olduğu meslek kuruluşuna bildirilir.BEŞİNCİ KISIM - Çeşitli HükümlerMadde 27 - DenetimBu Kanunun uygulanmasında, Bakanlık müfettişleri ve kontrolörleriile Bakanlıkça ve belediyelerce görevlendirilecek personel; fabrika,mağaza, dükkan, ticarethane, depo, ambar gibi her türlü mal konulanve/veya satılan veya hizmet sunulan yerlerde denetleme, incelemeve araştırma yapmaya yetkilidirler.Bu Kanunun kapsamına giren hususlarda yetkili ve görevli kişi vekuruluşlara her türlü bilgi ve belgelerin doğru olarak gösterilmesive asıl ve onaylı kopyalarının verilmesi zorunludur.Madde 28 - LaboratuvarBakanlık, bu Kanunun uygulanması için labaratuvarlar kurabilir veyaBakanlıkların kurulu bulunan labaratuvarlarından istifade edebilir;kalite kontrolü yapacak resmi ve özel kuruluş labaratuvarlarındabulunması gereken asgari teknik özellikleri ilgili bakanlıklar ilemüştereken tespit ve ilanla görevlidir.Bakanlıkça yapılan denetimler sırasında alınan numunelerin tahlilleriresmi veya özel kuruluş labaratuvarlarında yaptırılabilir.Tahlilsonuçlarının standartına aykırı çıkması halinde, buna ilişkin tümgiderler üretici kişi veya kuruluş tarafından ödenir. Bu giderler,Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.Madde 29 - ÖdenekBu Kanunla kurulan Tüketici Konseyi, tüketici sorunları hakem heyetlerive Reklam Kurulunun kuruluş ve çalışmalarına ilişkin masraflar ilesair harcamalar, Bakanlık bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.Yeni kurulacak ve sermayeleri en az yüzmilyon Lira ve daha yukarıdaolan anonim ve limited şirket statüsündeki tüm ortaklıkların sermayelerininve sermaye artırımı halinde artan kısmın binde ikisi nisbetindeyapılacak ödemeler, TC Merkez Bankası nezdinde açılacak bir hesaptatoplanır.Bu hesapta toplanan paraların yüzde beşi bu Kanunun uygulanmasındagörev alan kuruluşlar tarafından, yüzde doksan beşi ise 4054 sayılıKanunla kurulan "Rekabet Kurumu" tarafından kullanılır.Madde 30 - Diğer HükümlerBu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde genel hükümler uygulanır.Madde 31 - Yönetmelikler ve DüzenlemelerBu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Kanunun yayımı tarihinden itibarenbir yıl içerisinde ilgili kamu kuruluşları, mesleki üst kuruluşlarve tüketici örgütlerinin görüşleri alınarak Bakanlıkça çıkarılır.Bakanlık,bu Kanunun uygulamasıyla ilgili olarak mevzuat çerçevesinde gereklitedbirleri almaya ve düzenlemeleri yapmaya yetkilidir.Madde 32 - Kaldırılan Hükümler3489 sayılı Pazarlıksız Satış Mecburiyetine Dair Kanun, 632 sayılıİthal veya Yurt İçinde İmal Edilen Taşıt Araçları, Motor, MakinaAlet ve Cihazların Tanıtmalık ile Birlikte Satışı Hakkında Kanunyürürlükten kaldırılmıştır.GEÇİCİ MADDE 1Tüketici mahkemeleri kuruluncaya kadar bu mahkemelerde görülmesigereken davalara bakacak mahkemeleri, Hakimler ve Savcılar YüksekKurulu belirler.Madde 33 - YürürlükBu Kanun yayımı tarihinden 6 ay sonra yürürlüğe girer.Madde 34 - YürütmeBu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.